Als filmsterren op pelgrimstocht.. - Reisverslag uit Khajuraho, India van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu Als filmsterren op pelgrimstocht.. - Reisverslag uit Khajuraho, India van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu

Als filmsterren op pelgrimstocht..

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

01 April 2014 | India, Khajuraho

Myanmar was voor ons vooral een land met veel indrukken en hele mooie ervaringen en dat begon al gelijk bij aankomst. De meeste mannen dragen rokken (longi's) veel vrouwen en kinderen hebben thanaka op hun gezicht (een geel smeersel dat zowel als versiering, als voor zonbescherming wordt gebruikt). De auto's rijden aan de rechterkant van de weg, maar het stuur zit ook rechts. De straten zijn bedekt met roodbruine spuugplekken, veel mensen kauwen hier op een verdovend goedje en spugen dit uit op straat. (Dit is ook te zien aan de vele slechte gebitten!)
In de kleinere steden en dorpen is het nog heel normaal om gebruik te maken van paard en wagen, maar wat Myanmar vooral kenmerkt zijn de ontzettend vriendelijke mensen. Het land is nog niet heel erg toeristisch en er wordt nog maar weinig Engels gesproken en af en toe is het net alsof je 100 jaar terug in de tijd gaat, maar vriendelijk en behulpzaam zijn ze allemaal.

We zijn onze trip begonnen in de voormalige hoofdstad Yangon (ook wel bekend als Rangoon). De bekendste bezienswaardigheid hier is de Shwedagon Paya, een gouden stupa die eigenlijk alle bewoners van Myanmar minstens één keer in hun leven bezocht willen hebben.
Na Yangon zijn we afgereisd naar Mt. Kyaiktiyo om de Golden Rock te bezoeken. De Golden Rock is ook echt alleen maar een gouden steen bovenop een berg, maar na de Shwedagon Paya is dit de belangrijkste plek die je ook minstens één keer in je leven bezocht moet hebben. We voelen ons dus ware pelgrims als we achterin in een vrachtwagen gepropt zitten om de berg op te rijden.

Na het bezoek aan de Golden Rock zijn we nog wat verder naar het zuiden afgezakt, naar de plaats Mawlamyine. Dit is een leuk kleine stadje met een paar mooie stupa's. Op één van de dagen tijdens ons bezoek hier zijn we met de ferry naar Ogre Island gegaan. Hier hebben we met paard en wagen rondgereden en voelden we ons echt even filmsterren. Constant waren we aan het lachen en aan het zwaaien naar de lokale bevolking. Er zijn hier ook maar weinig toeristen, dus we zijn echt een bezienswaardigheid.

Eenmaal terug in Yangon zijn we weer naar hetzelfde hostel gegaan. Het is een gloednieuw en gezellig hostel en de mensen die er werken zijn echt om te knuffelen! Vanuit Yangon wilden we wel een paar dagen het strand gaan bekijken en zijn we met een hobbelige busrit naar Chaung Tha Beach gereden. Dit is echt een vakantie badplaats voor de lokale bevolking, dus het water is ook vol met spelende kinderen en mensen die gewoon lekker aan het afkoelen zijn. Maar zonnen dat doen ze hier niet en in bikini's rondlopen al helemaal niet. Jasper kon zich wel gewoon in zijn zwembroek vertonen, maar Sabine is toch echt met kleding en al het water in gegaan.
Na Chaung Tha Beach zijn we nog voor één nachtje teruggegaan naar Yangon en weer naar hetzelfde hostel. We hadden niet gereserveerd en ze hadden alleen maar een duurdere kamer vrij, maar blijkbaar vonden ze ons ook erg aardig want we kregen een 'special discount'!

De mooiste stad om te bezoeken in Myanmar is toch wel Bagan. Bagan staat vol met oude boeddhistische en hindoestaanse tempels, pagodes en stupa's. Het is misschien zelfs wel mooier (maar ook anders) dan de Ankor tempels in Cambodja. We hebben hier de jongens Robin (uit Noorwegen) en Max (uit Zweden) leren kennen en met z'n vieren hebben we twee dagen door Bagan gefietst. We hebben prachtige zonsop- en ondergangen gezien. Het was ook wel verstandig om hier vroeg uit de veren te gaan. We zaten in het hete seizoen en 's middags was het echt te warm om tempels te bezoeken.

Vanuit Bagan zijn we doorgereisd naar Kalaw om een driedaagse trekking te gaan doen. Hier kwamen we toevallig Robin en Max weer tegen. Samen met nog drie anderen erbij hebben we een gezellige groep gevormd en een gids gehuurd voor de trekking.
Tijdens de trekking hebben we goed kunnen zien hoe het leven er buiten de stad uitziet. De eerste twee dagen wandelden we ongeveer zeven uur per dag, helling op en helling af. We sliepen in kleine dorpjes bij de lokale bevolking in huis. Met z'n allen op matjes op de vloer, een verdieping boven de slapende en snurkende ossen en waterbuffels. Tijdens deze tocht wandelde er ook voor ons een kok mee die echt de meeste heerlijke maaltijden voor ons klaarmaakte!
De laatste dag was het vijf uurtjes wandelen in de brandende zon en was het daarna nog anderhalf uur varen over het prachtige Inle Lake. Een ontzettend mooi, groot meer met uitzichten op watertuinen en vissers die druk aan het werk zijn. Onze gids vertelde ons dat ze nog nooit in Bagan is geweest en ook nog nooit de Shwedagon Paya en de Golden Rock heeft bezocht, terwijl ze dit dolgraag een keer zou willen doen. Hierdoor beseffen wij toch maar weer eens hoe bevoorrecht wij zijn dat we zo'n mooie reis mogen maken!

Onze laatste bestemming in Myanmar was de stad Mandalay. Na de mooie en ontzettend leuke trekking, vonden we Mandalay eigenlijk maar grote, lelijke en stoffige stad. Vanaf hier zijn we weer teruggevlogen naar het vertrouwde Bangkok.

Wisten jullie dat:

- we alweer 89 dagen onderweg zijn
- we nu ongeveer halverwege onze reis zijn
- er in het verkeer in Myanmar ontzettend veel getoeterd wordt
- je tas inpakken voor een busreis in Myanmar een professionele aanpak vergt, de airconditioning staat meestal op standje 'bevriezen'
- scooters in Yangon verboden zijn
- Sabine zo slim was om haar bril in een bus achter te laten
- ze daar de volgende dag pas achter kwam
- ze ontzettend veel geluk had, omdat dezelfde bus weer door het dorpje zou rijden en ze haar bril kon ophalen bij het busstation
- waterbuffels heel dreigend kunnen overkomen

• 09 April 2014 - 14:35

Miranda:

Lieve Jas en Sab,
    Wat een reis!!! Zou dolgraag bij jullie om de hoek kijken, maar het is al enorm leuk om via jullie verslag en foto's een beetje mee te genieten! Heel veel plezier van alle de Ruitertjes, liefs, dikke knuffel, Miranda