Have a break, have a tuktuk - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu Have a break, have a tuktuk - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu

Have a break, have a tuktuk

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

01 Maart 2014 | Myanmar, Rangoon

Het is weer eens tijd voor een reisverslag, want we zijn alweer behoorlijk wat ervaringen rijker!

Siem Reap
Vanuit Chiang Mai zijn we met de nachtbus naar Bangkok gegaan, om 's ochtends vroeg gelijk een buskaartjes te regelen naar Siem Reap in Cambodja. Om 08.00 uur op het busstation moesten we allemaal even gaan staan voor het volkslied en om 09.00 uur was de bus klaar om te vertrekken. De grensovergang nam een flinke vier uur in beslag, maar aan het begin van de avond kwamen we dan toch eindelijk in Siem Reap aan.
Twee jaar geleden zijn we hier ook al geweest om de tempels van Angkor Wat te bezoeken, maar Jasper was toen ziek en Sabine is alleen naar de tempels gegaan. We gaan dus voor een herkansing en dit keer met een tuktuk. Onze tuktuk driver kwam ons om 05.00 uur 's ochtends ophalen en om 05.30 stonden we in het pikkedonker voor Angkor Wat samen met nog zo'n duizend andere toeristen. Iedereen is er zo vroeg om de zon achter de tempel te zien op komen en een perfecte foto te maken met de weerspiegeling van de tempel in het water. Met zoveel mensen kwamen we er al vrij snel achter dat het onmogelijk is om de perfecte foto te maken en toen het een beetje licht werd zijn we het tempel complex ingegaan. Na een uur rondlopen bleek dat er nog steeds honderden mensen stonden te wachten op de perfecte foto. Angkor Wat heeft aan twee kanten water en het bleek dat we aan de andere kant (precies, daar waar geen mensen stonden) een hele mooie foto konden maken met een weerspiegeling in het water :)
Na Angkor Wat zijn we met de tuktuk naar Bayon en de andere tempels van Ankor Thom gereden en hebben we ook nog de tempel bezocht waar een stukje van de film Tomb Raider is opgenomen. Het was een mooie, lange en vermoeiende dag!

Shihanoukville - Koh Rong - Koh Rong Samloem
Tja, we zullen niet te diep in gaan op onze strandervaringen, we willen jullie tenslotte niet jaloers maken ;)
Vanuit Siem Reap zijn we met een hotelbus (geen stoelen, maar echt een bed waarin we languit konden liggen!) naar Shihanoukville gereden. Dit is een leuke en gezellige kustplaats, volledig gericht op toeristen. Wij logeerden in een wat rustiger dorpje in een leuk guesthouse aan de rivier en vlak bij het strand. Shihanoukville lijkt al erg druk en toeristisch, maar eigenlijk is het toerisme nog erg aan het opkomen. Er staan nog ontzettend veel kavels langs het strand te koop waar resorts en bungalows gebouwd kunnen worden. We weten eigenlijk wel zeker dat Shihanoukville er over vijf jaar alweer heel anders uitziet.

Na een paar dagen zijn we naar het eiland Koh Rong gegaan. Op het eerste gezicht is het een heel mooi eiland met wit zand en mooi helder water. Toch zijn we blij als we na twee nachten weer van het eiland vertrekken. De accomodaties staan tussen de hutten van de lokale bevolking die eigenlijk veel herrie maken en veel troep veroorzaken op het eiland. Dat is eigenlijk een probleem in heel Azië. Afval wordt gewoon op de grond het in het water gegooid... Zo ontzettend zonde!!

Na Koh Rong zijn we naar buureiland Koh Rong Samloem gegaan, een eiland met de WOW-factor! Het zand is prachtig wit en kraakt piept onder je voeten. Het water is ontzettend mooi helder en heeft een heerlijke temperatuur. Er zijn geen wegen, geen auto's, geen scooters, geen pinautomaten, geen WiFi, alleen wat bungalows en restaurantjes. Wat een paradijs!! Hier hebben we en paar heerlijke dagen doorgebracht en niets anders gedaan dan zonnen, zwemmen, lezen, wandelen, eten en luieren!

Battambang
Vanuit Shihanoukville zijn we naar Battambang gereisd, een stadje in het westen van Cambodja. In Battambang zelf is eigenlijk niet heel erg veel te beleven en in een middagje is de stad ook wel bekeken. De omgeving daarentegen is wel ontzettend mooi en dus hebben we weer een scooter gehuurd en zijn we een dagje op pad gegaan. Het platteland rondom Battambang geeft mooie uitzichten, vooral gezien vanaf een tempel die op een berg ligt. Na het bezoek aan de tempel zijn we doorgereden naar Ingle Lake. In een reisgids werd het meer omschreven als een plek waar veel mensen gaan picknicken, luieren in hangmatten en bootjes gehuurd worden om te varen over het meer. Bij het meer aangekomen blijken er helemaal geen mensen te zijn, behalve wat lokale bevolking die daar in kleine hutjes wonen. Wat een mooie en rustgevende plek! Na nog een stukje rijden zagen we wat kinderen in het water spelen. Aangezien het een ontzettend warme dag was leek het ons wel een goed idee om even met de voeten in het water af te koelen. Niet veel later lagen we met kleding en al in het water en had Sabine een watergevecht met de kids. We zijn weer een mooie ervaring rijker!

Bangkok
Vanuit Battambang zijn we weer met de bus naar Bangkok gegaan. De grensovergang ging dit keer wat sneller en we hebben we weer een paar mooie stempels in ons paspoort erbij. Bangkok begint een beetje onze thuisbasis te worden, we zijn er nu in korte tijd al voor de vierde keer en het begint al als 'thuis' te voelen. We hebben hier ons visum voor Myanmar geregeld en zijn voor de derde keer naar de weekendmarkt gegaan (we zijn toevallig bijna elke keer in het weekend in Bangkok) het mooie hiervan is dat we elke keer weer nieuwe dingen ontdekken op de markt. Dit keer hebben we een hoek met schilderijen ontdekt. Niet de standaard schilderijen die je in souvenirwinkels kunt kopen, maar mooie originele stukken. We hebben er even voor in de buidel moeten tasten, maar we hebben een mooi kunstwerken gekocht!
Voor het eerst merken we nu ook wat meer van de demonstraties in Bangkok. De belangrijkste kruisingen en wegen in het centrum zijn bezet door de lokale bevolking. Overal staan tenten op straat en in het Lumphini park, kraampjes met demonstratie artikelen en eten domineren de kruisingen. Op een aantal plekken staan podia waar optredens en demonstraties plaatsvinden. De slogan van dit alles is: 'Shutdown Bangkok, Restart Thailand'. Er lopen hier bijna geen toeristen rond, maar de lokale bevolking vind het absoluut niet erg dat wij er rondlopen. Er wordt eigenlijk vooral vriendelijk naar ons gelachen.

23 Februari zijn we in de avond naar Yangon in Myanmar gevlogen en dit verliep ontzettend soepel. Vanaf Bangkok is het maar iets meer dan een uur vliegen. Ongeveer een kwartier nadat we uit het vliegtuig zijn gestapt staan we verbaasd buiten. Door de douane waren we zo heen en onze tassen lagen al op de bagageband. Een vriendelijke taxi chauffeur heeft zich over ons ontfermd en een uur na de landing zijn we al in ons guesthouse! Myanmar voelt echt als een uitdaging voor ons. Dit land is nog niet erg toeristisch en er wordt maar weinig Engels gesproken. We hebben in een korte tijd hier alweer ontzettend veel indrukken opgedaan, maar daar zullen we volgende keer meer over vertellen..

Wisten jullie dat:

- We alweer 59 dagen aan het reizen zijn
- We 's nachts tijdens een regenbui erachter kwamen dat ons hutje op Koh Rong Samloem niet helemaal waterdicht was
- We in ons hutje twee huisdieren hadden, een rat en een gekko
- De rat een gat in ons kleine rugzakje heeft gebeten
- De rat helaas tijdens onze laatste nacht het loodje heeft gelegd
- De gekko als het goed is wel nog leeft!

• 03 Maart 2014 - 09:23

Miranda De Ruiter:

Jee Jas en Sab,
    Wat ziet dat er prachtig uit.
    We hopen dat jullie eindeloos genieten!
    Gr en lfs, ook namens Han en Jonas (meer hebben we er hier niet meer :-()