Back in town! - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu Back in town! - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu

Back in town!

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

11 Juli 2014 | Nederland, Voorburg

Dit is alweer ons laatste reisverslag. Onze mooie reis zit er al weer op en de tijd is echt voorbij gevlogen. Maar allereerst zullen wij jullie natuurlijk vertellen hoe onze laatste weken in Indonesië zijn geweest.

Vanaf Lombok hebben we een vierdaagse boottocht gemaakt naar het eiland Flores. Met een geweldige groep van 19 personen zaten we op een erg basic boot en hebben we het ontzettend naar ons zin gehad. De eerste dag bleven we voornamelijk varen, mochten we aan het eind van de middag even zwemmen en de rest van de avond en nacht bleven we doorvaren. Dat slapen ging niet zo soepel.. We sliepen met z'n allen op dunne matrasjes boven op het dek en 's nachts was de zee behoorlijk wild. Flink heen en weer geschud lagen we de volgende dag om 6.30 's ochtends alweer in het water om te snorkelen.
De rest van de dagen hebben we veel gesnorkeld in prachtig water met veel vissen en heel veel mooi koraal. Onderweg hebben we ook wat eilandjes bezocht en hebben we een waterval gezien, gezwommen in een zoutwater meer en we hebben Komodo Dragons gezien! Wat een indrukwekkende monsters!

Uiteindelijk kwamen we na vier dagen varen aan op Flores, in het stadje Labuan Bajo. Het was lastig afscheid nemen van zo'n gezellige groep en dus zijn we in Labuan Bajo met z'n negentienen uit eten gegaan (en hebben we echt ontzettend lekkere pizza's gegeten!)
Daarna moesten we toch echt afscheid nemen, maar gelukkig niet van iedereen. Samen met de Duitse Linus, Nico en Leo, de Engels/Australische Alice en de Japanse Saba hebben we een auto met chauffeur gehuurd en zijn we Flores gaan verkennen. Het landschap heeft veel heuvels, de wegen hebben veel bochten en het wegdek is ook niet altijd even goed. Dat zorgde ervoor dat de gemiddelde snelheid maar 35 km per uur was, maar we wel alle tijd hadden om van het uitzicht te genieten.
Na een lange dag rijden kwamen we de eerste avond erg laat aan in het dorpje Bajawa. We hadden nog niet gegeten en om 22.00 uur 's avonds was het lastig om nog een restaurantje te vinden dat open was. Gelukkig was er een hele aardige man (Lucas) die zijn restaurant wel open wilde doen, zodat we toch nog konden eten. Dit was voor ons allemaal een geweldige maaltijd, we waren hongerig en Lucas is een inspirerende man. Hij heeft alleen de lagere school afgemaakt, maar heeft zichzelf veel aangeleerd. Hij spreekt ons allemaal in onze eigen taal aan, kent zelfs veel spreekwoorden en gezegdes in onze talen. Hij is erg filosofisch ingesteld en hij heeft verschillende banen. Dit zorgt ervoor dat zijn zes kinderen allemaal naar de universiteit kunnen gaan. Dat doet niet iedereen hem na!

Vanuit Bajawa zijn we naar het traditionele dorpje Bena gereden. Het was echt ontzettend mooi om hier doorheen te lopen en te zien dat het (gelukkig) nog geen toeristische trekpleister is. We hebben hier gezien hoe vrouwen mooie kleden weven en een aantal lieve kindjes begonnen een liedje voor ons te zingen. We kwamen zelfs nog een vriendelijke, oude man tegen die vanuit het Nederlands-Indie nog wel een paar woordjes Nederlands sprak.
Na onze mooie ervaring in Bena zijn we naar het bergdorpje Moni gereden. Hier zijn we op tijd gaan slapen, want de volgende ochtend moesten we vroeg opstaan om naar de Kelimutu kraters te gaan. De Kelimutu is een actieve vulkaan waaruit drie kratermeren zijn ontstaan met drie verschillende kleuren. Dit was echt ontzettend bijzonder om te zien. Het eerste meer is in de ochtend pikzwart en zodra het zonlicht er op valt, kleurt het meer rood. Het meer ernaast heeft een mooie groene kleur. Het derde meer is lichtblauw, maar deze konden we helaas niet zien, omdat de krater in de wolken was gehuld. Wat een mooie plek om de zonsopgang te zien en uiteraard om wat leuke groepsfoto's te maken.

Vanuit Moni hebben we afscheid genomen van Linus en Nico en zijn we met z'n vijven naar Maumerre gereden. Onderweg zijn we nog gestopt op een prachtig plekje, Koka Beach. Dit is een prachtig verlaten strandje waar een paar locals wonen en de hele dag bezig zijn met het opgraven van schildpad eieren. Dit is natuurlijk eigenlijk verboden, maar het voorziet hen van levensonderhoud. De locals vonden het maar prachtig dat wij daar het strand kwamen bekijken en dus kregen we een bord met schildpad eieren voorgeschoteld! Jasper heeft een poging gewaagd, maar een gloeiend heet ei dat eigenlijk van binnen nog rauw is, was toch niet zo'n succes ;)
Vanaf Maumerre zijn we naar Bali gevlogen en was het helaas ook tijd om afscheid te nemen van Leo, Alice en Saba. Gelukkig konden we hier alweer de volgende bijzondere mensen opwachten: onze vrienden Joey en Jacqueline!

Het begon eigenlijk als een grapje. Tijdens een Skype gesprek met Joey en Jacq nodigden wij hen uit om samen onze laatste weken in Indonesië door te brengen. Nog geen twee weken later hadden ze tickets geboekt en inentingen gehaald. Op 22 juni kwamen ze aan op Bali en hadden wij in Nusa Dua een leuk hotelletje met zwembad geboekt. De eerste dag hebben we bij het zwembad flink bij gekletst, maar de dag erna zijn we op pad gegaan. Het strand bij Nusa Dua is niet erg bijzonder en staat vooral vol met grote resorts. Wij hebben dus een scooter gehuurd en zijn door het zuiden van Bali gaan rijden. Bali is waarschijnlijk de enige plek in Zuidoost Azië waar je een internationaal rijbewijs moet kunnen tonen en helaas hebben wij die niet. Uiteraard werden we aangehouden voor een controle en ons Nederlandse rijbewijs (met Engelse tekst) was niet geldig. Dat werd dus een boete betalen. Onderhandelen is wel een kunst, Joey en Jacq betaalden het vijfvoudige van wat wij betaalden ;)
Daarna zijn we gauw verder gereden en hebben we een tempel op een grote, indrukwekkende klif bekeken. Vervolgens hebben we nog wat mooie strandjes bezocht en naar de vele surfers gekeken.

Vanuit Nusa Dua zijn we naar het leuke plaatsje Ubud gegaan. We hebben een prachtig hotel geboekt net buiten Ubud en het beviel ons zo goed dat we er zes nachten zijn gebleven. Onze kamers waren erg mooi, het personeel ontzettend vriendelijk en altijd in voor een grapje, het ontbijt was er heerlijk en ze hadden vier ontzettend lieve kleine katjes! De katjes waren al negen maanden oud, maar hadden nog geen naam gekregen. Daar hebben wij dus even voor gezorgd. Ze gaan nu voortaan door het leven als: Belanda (Nederland), Bintang (bier), Arak (lokale palmwijn) en Nasi Goreng (gebakken rijst).

Er is hier in de omgeving ontzettend veel te doen en dus hebben we lekker gewinkeld in de veel te leuke winkeltjes en rondgewandeld tussen de mooie rijstvelden. Joey en Jacq hebben een ritje op een olifant gemaakt en we hebben een vulkaan beklommen. Het was best flink klimmen, maar we hebben allemaal de top van Mt. Batur bereikt!
In Ubud hebben we ook een leuk Amerikaans koppel ontmoet die ons uitnodigden om een nachtje in de villa door te brengen die ze gehuurd hadden aan de kust. Zo gezegd, zo gedaan! We zijn naar hun villa vertrokken en hebben hier een ontzettend gezellige avond doorgebracht. Er werd door het personeel heerlijk gekookt, we hadden een feestje in het zwembad en hebben een geweldig kampvuur gemaakt op het strand.

Onze laatste dagen in Indonesië hebben we doorgebracht op het mooie eilandje Gili Meno. We hebben hier genoten van zon, zee en strand. We hebben een mooie snorkeltrip gemaakt, veel vissen en koraal gezien en zelfs nog een schildpad.
Daarna was het toch echt tijd om naar huis te gaan. Samen met Joey en Jacq zijn we naar huis gevlogen en afgelopen zondagochtend aangekomen in ons kikkerlandje. Het is weer een bijzondere reis geweest. We hebben veel gezien en veel meegemaakt. We hebben ontzettend veel lieve en bijzondere mensen ontmoet en we zijn ontzettend blij dat we dit allemaal hebben mogen meemaken.
Nu voor de (voorlopig) laatste keer de 'wist je dat' rubriek.

Wist je dat:

- we 186 dagen gereisd hebben
- we deze reis 7 landen bezocht hebben
- we 11 keer gevlogen hebben
- we in zoveel verschillende treinen, bussen en boten hebben gezeten dat we daar de aantallen niet van bijgehouden hebben
- de leukste stad tijdens deze reis was Bangkok
- het mooiste strand/paradijs was op Koh Rong Samloem, een eilandje bij Cambodja
- de allerliefste mensen wonen in Myanmar (hoewel de mensen in Indonesië aardig in de buurt komen)
- het lekkerste eten wordt gemaakt in India, we konden er geen genoeg van krijgen!
- de leukste en goedkoopste busreizen hebben we gemaakt in Sri Lanka
- de mooiste vulkanen en landschappen zagen we in Indonesië

Bedankt voor het lezen van ons reisverslag en wie weet wat voor verhalen er in de toekomst nog bijkomen.