De wonderen van India - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu De wonderen van India - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu

De wonderen van India

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

01 Mei 2014 | Sri Lanka, Colombo

Na vijf weken in overweldigend, geweldig, chaotisch, vies, maar bijzonder India is het wel weer tijd voor een reisverslag. We hebben alweer ontzettend veel gezien en meegemaakt en om er geen kilometers lang verslag van te maken zullen we jullie een rondleiding geven langs de highlights van de afgelopen weken.

We zijn onze trip door India begonnen in de stad Kolkata, ook wel bekend als Calcutta. Een prima stad om rustig te wennen aan het Indiase leven en wat Engelse invloeden te zien, zoals het prachtige Queen Victoria Memorial. Het is ook een goede plek om te wennen aan het Indiase eten, wat echt heerlijk is!
Daarna zijn we vol de Indiase chaos ingedoken in het geweldige stadje Varanasi. Varanasi ligt aan de Ganges rivier en dit wordt door de Hindoestanen gezien als heilig water. Een plonsje in dit water wast al je zonden weg. Varanasi is een leuke, toeristische plaats met veel kleine steegjes vol met koeien, toeterende scooters en wat rondspringende apen. De steegjes leiden allemaal naar de Ghats (traptreden die naar het water leiden). Zowel 's ochtends als 's avonds hebben we hier mooie rituelen gezien met mensen die zich wassen in het water. Daarnaast is de Ganges voor veel Hindoestanen een laatste rustplaats en er zijn dus ook veel verbrandingsrituelen aan de waterkant te zien. Per dag worden er zo'n 300 personen gecremeerd en meestal uitgestrooid over het water.
We hebben zelf maar geen duik gemaakt in het water, aangezien de rivier door de armere bevolking als douche, wasplaats voor kleding, wasplaats voor koeien en waarschijnlijk ook als toilet wordt gebruikt ;)

Na Varanasi zijn we doorgereisd naar het plaatsje Khajuraho. Deze plaats staat bekend om haar tempels, aangezien ze wat afwijkend zijn van tempels in andere plaatsen. De meeste tempels hier beelden namelijk erotische scenes uit. Dit zal je niet snel ergens anders in Azië tegenkomen! Het bezoeken van de vele tempels hier konden we eigenlijk alleen 's ochtends en aan het eind van de middag doen, het was overdag namelijk ontzettend heet. Dat is net nadeel van het hete, droge seizoen in India. Het voordeel daarvan is dat het laagseizoen is en we dus geen grote toeristische massa's tegen zijn gekomen.
Onze volgende stop is één van de wereldwonderen, de Taj Mahal. De Taj Mahal staat in de stad Agra, een ontzettend vieze, luidruchtige en vervelende stad. De bezienswaardigheden zijn wel prachtig, zoals Agra Fort en natuurlijk vooral de Taj Mahal!

Over de volgende stop kunnen we kort zijn. Na Agra zijn we doorgereisd naar de stad Jaipur, ook wel de Pink City genoemd. Op een paar stadsmuren en gebouwen van rode zandsteen na, is de stad absoluut niet roze en vonden we de sfeer ook niet leuk. Een beetje sceptisch zijn we dus verder gegaan naar Jodhpur, deze stad wordt namelijk de Blue City genoemd. Wat blijkt... de stad is echt blauw!
Bij aankomst was het een grote drukte, we kwamen midden in een festival terecht met veel herrie, een optocht en verklede mensen. Ontzettend leuk! Daarnaast heeft Jodhpur een ontzettend mooi fort om te bezoeken en zijn de kleine straatjes erg leuk om doorheen te wandelen en flink te verdwalen :)

Onze reis vervolgde naar de woestijnstad Jaisalmer, niet ver van de Pakistaanse grens. Weer een stad met een mooi fort, leuke kleine steegjes en mooie huizen met veel details. Ons hotel zat in het fort en onze kamer had een mooi klein balkonnetje met kussens om op te zitten. Een stadje met een duizend-en-één-nacht gevoel!
We zijn niet alleen naar Jaisalmer gekomen om het fort en de rest van de stad te bezoeken, maar vooral om een Camel Safari te maken in de woestijn. Drie dagen en twee nachten zijn we de woestijn in gegaan. Een bijzonder ervaring! Het rijden op een kameel is leuk voor een uurtje, daarna begint het pijn te doen aan je benen en je achterwerk. Dat was dus af en toe best afzien. Daarnaast werd het ontzettend warm in de woestijn, waardoor we alleen 's ochtends en aan het eind van de middag konden rijden. De woestijn in Jaisalmer is niet zoals de Sahara. Het lijkt meer een beetje op de Gobi woestijn in Mongolië. Grote, droge vlaktes met af en toe wat dorre begroeiing. Onze overnachtingen waren echter toch in mooie zandduinen met prachtige zonsondergangen en slapen onder de sterrenhemel! Met dunne matrasjes in het zand en een te warme deken over ons heen deelden we onze bedjes met wat mestkevers. Het meest bijzondere moment is toch wel als je 's nachts wakker wordt en de maan verdwenen is. Dan zijn er duizenden of misschien wel miljoenen sterren aan de hemel te zien. De Melkweg was duidelijk zichtbaar en Jasper heeft zelfs een vallende ster gezien!

Na Jaisalmer zijn we naar Delhi gegaan, maar we hadden eigenlijk niet zo'n zin om een grote stad te bezoeken. We hebben vanuit hier dan ook snel treinkaartjes geregeld naar Goa, in het zuiden van India, om even een paar dagen van het strand te genieten. Omdat we vliegtickets te duur vonden moesten we 40 uur vertoeven in de trein, maar dat ben je alweer gauw vergeten als je lekker op het strand ligt.
De provincie Goa was ooit in handen van de Portugezen en dat is nog duidelijk te zien. Er staan veel kerken en de bevolking is hier nog steeds overwegend christelijk.
Het is ook hier laagseizoen, over een maand begint namelijk het regenseizoen. We hadden dan ook het strand bijna helemaal voor onszelf en de prijzen voor een hutje aan het strand waren ook flink gedaald. We moesten het strand alleen delen met wat koeien... ach ja, dat is weer eens wat anders.

Na een paar dagen lekker bijkomen aan het strand komt er alweer bijna een einde aan onze trip door India. Via de moderne stad Bangalore zijn we doorgereisd naar Chennai en vandaag zijn we naar Sri Lanka gevlogen.
We kijken terug op een bijzondere tijd in India, maar we zijn ook blij om weer een nieuw land te ontdekken. India is mooi en bijzonder, maar heeft ook weleens vervelende kanten. Er is in India echt veel armoede en viezigheid te zien. We zijn wel wat gewend van Azië, maar het is toch echt bizar om te zien hoeveel mensen er hier onder de armoedegrens leven.
Tuktuk drivers kunnen erg dwingend zijn en vijf keer 'Nee' zeggen is meestal niet genoeg. Ook oplichten gebeurt erg veel, zoals vertellen dat je op het treinstation geen treinkaartjes kan kopen en naar een ander kantoor moet gaan (waar ze dan veel commissie voor krijgen als je daar voor veel te veel geld een ticket koopt). Gelukkig hebben wij een gezond verstand en de Lonely Planet. Wij trappen niet zo snel in mooie praatjes.

Nu gaan we volop genieten van Sri Lanka!

Wisten jullie dat:

- we verslaafd zijn geraakt aan Lassi, een heerlijk vers yoghurt drankje.
- wij over het algemeen beter zijn in het oversteken van een drukke weg dan de Indiërs zelf ;)
- de koeien hier volgens ons gewoon expres midden op de weg gaan staan
- er 1,2 miljard mensen wonen in India
- er in Delhi net zoveel mensen wonen als in Nederland
- bijna de helft van de bevolking in India geen toilet heeft
- de kamelen in Jaisalmer eigenlijk dromedarissen zijn, maar door de Indiërs gewoon kamelen worden genoemd
- er in het Indiase verkeer nog meer getoeterd wordt dan in Myanmar

• 02 Mei 2014 - 22:29

Hans Elfring:

Wat weer een fascinerend verslag van jullie reis door India! En nu door naar Sri Lanka, waar ik ook 2 weken gefietst heb met een vroegere collega van mijn bedrijf. Wat ons altijd opviel wasdat Aziaten vaak zo vriendelijk zijn ook tegenover hun vroegere kolonisatoren. Nog fantastische dagen tot 6 juli!

• 05 Mei 2014 - 22:07

Miranda:

Wat een avontuur en wat een prachtige foto's!
    Heel veel plezier in Sri Lanka!
    Dat was voor ons de eerste kennismaking met een aziatisch land, wij vonden het prachtig.
    Het noorden konden wij toendertijd niet bezoeken ivm de strijd tussen de Singhalezen en de Tamils,dat is nu gelukkig voorbij, ben dus erg benieuwd waar jullie allemaal terecht gaan komen! Gr en lfs, Miranda