Welcome back in Thailand - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu Welcome back in Thailand - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sabine Snijders - WaarBenJij.nu

Welcome back in Thailand

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

03 Februari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

2 Januari was het eindelijk zover.. We zijn weer in het vliegtuig gestapt om te gaan reizen en onze eerste bestemming was Bangkok. Het is een grote gok, want we hebben beide onze banen en ons huis opgezegd, maar éénmaal aangekomen in Bangkok hadden we beide hetzelfde gevoel: "Dit voelt goed!"

Bangkok
De geuren, kleuren en de georganiseerde chaos zijn weer heerlijk herkenbaar en Bangkok is ons nu een stuk beter bevallen dan 2 jaar geleden. We hebben de mooie tempels van Wat Pho bezocht, zijn naar de weekend markt gegaan, hebben geluierd in mooie parken en rondgestruind in leuke wijken. Vooral Chinatown is ontzettend leuk.
Van de onrust in Bangkok merken we eigenlijk niks. Op één van de hoofdwegen in het centrum wordt elke avond campagne gevoerd, maar daar hebben we geen last van.

Koh Tao
Na een paar dagen Bangkok zijn we met de bus en boot naar het eiland Koh Tao gegaan. Dit is echt een ontzettend leuk en relaxed eiland met mooie stranden. De eerste paar dagen hebben we heerlijk op het strand gelegen, hebben we een scooter gehuurd en zijn we van baai naar baai gereden. De derde dag was een ontzettend spannende dag... we gingen beginnen aan onze duikcursus! Samen met de Nederlanders Martijn, Erwin, Yosiane en Meghan kregen we in de ochtend wat theorieles en gingen we in de middag eindelijk het water in. Helaas voor Jasper kreeg hij onder water last van zijn claustrofobie en is hij afgehaakt. Sabine twijfelde, maar is gelukkig toch doorgegaan. Na 3 dagen hard studeren, veel oefeningen, een aantal duiken en een examen is het gelukt. Sab heeft haar PADI Open Water Diver behaald en mag nu tot 18 meter diepte duiken. Het duiken is ontzettend mooi en bijzonder om te doen, dus er zullen deze reis nog wel meerdere duiken gemaakt worden.
Samen met Meghan en Yosiane hebben we nog een paar leuke avonden doorgebracht en op één van de avonden zijn we naar een voorstelling met de welbekende ladyboys gegaan. Dit was echt een geweldige show. Een aantal van de ladyboys waren nog overduidelijk mannelijk, maar er waren er ook een aantal die bijna niet te onderscheiden waren van vrouwen. Aan het eind van de show werden er twee mannen uit het publiek gehaald en Jasper was er één van. Hij moest mee naar de kleedkamer, z'n shirt uit doen, kreeg een glittertopje aan en een grote pruik op en dansen maar!! Dit was echt hilarisch.. en ja.. er is beeldmateriaal!

Koh Phayam
Na een week Koh Tao was het helaas tijd om te vertrekken. Met de nachtboot zijn we weer naar het vaste land gegaan, met de bus naar de plaats Ranong en vanaf daar hebben we de boot genomen naar Koh Phayam, een klein eiland vlak onder Myanmar. Dit is een wat minder bekend eiland en dus een stuk rustiger dan Koh Tao . Het is echter wel hoogseizoen en dat hebben we gemerkt, er was bijna geen accommodatie meer te krijgen. Na lang rondlopen hebben we eindelijk een goedkoop bamboe hutje gevonden, vlak aan het strand. Helemaal perfect!
Ook op dit eiland hebben we heerlijk op het strand gelegen en wat rondgetoerd op de scooter. Echt een vakantiegevoel!

Chiang Mai
Na anderhalve week zon, zee en strand zijn we wel weer toe aan wat cultuur. We zijn weer teruggegaan naar Bangkok. Het schijnt dat er op dat moment behoorlijk gedemonstreerd wordt, maar ook dit keer merken we er niks van. We zijn er ook maar een dagje, want aan het eind van de dag hebben we de bus genomen naar het noorden van Thailand, naar Chiang Mai.
We hebben hier wat leuke mensen ontmoet, Eduardo uit Chili, Ellie uit Australië en Jordi de Spanjaard (Jordi komt eigenlijk uit Andorra, maar zijn moeder is Spaans, dus we hebben hem tot Spanjaard benoemd) poule B voor het komende WK is dus compleet!
Chiang Mai is een leuke en gezellige stad. Er zijn ontzettend veel tempels te bezoeken, elke avond is er een markt en er is een heerlijk park. Vooral aan het eind van de dag is het leuk om naar het park te gaan. Het gras ligt vol met toeristen die yoga doen of gewoon lekker een boek lezen in het de laatste zonnestralen. De looppaden worden gebruikt door Thai, sommigen zijn aan het hardlopen, anderen alleen maar een beetje aan het warmlopen. Na het warmlopen komt er nog wat stretching en dan gaat het sporten pas echt beginnen. De oudere Thaise mannen hebben een net in de lucht hangen en het is de bedoeling om een klein, hard balletje in het net te schoppen. De jongeren spelen gewoon partijtjes voetbal. Jasper kon het natuurlijk niet nalaten om even mee te spelen.
Ellie uit Australië heeft als eerst de groep verlaten, misschien een voorteken dat Australië als eerst er uit ligt op het WK?

Mae Hong Son Loop
De scooter is toch een ontzettend fijn vervoersmiddel, dus we hebben een week lang een tocht door het noorden van Thailand gemaakt. De grote backpacks hebben we in Chiang Mai achtergelaten en met onze kleine rugzakjes zijn we op pad gegaan.
De eerste dag hebben we 91 km gereden en zijn we terecht gekomen in het kleine dorpje Mae Sae. Er is maar één guesthouse en we zijn de enige toeristen die blijven slapen. We hadden ons een beetje vergist in de temperatuur, het was er namelijk ontzettend koud. De eigenaar van het guesthouse, een wat oudere Chinese man, heeft ook een supermarkt. Hier stond een stenen pot met brandende kolen waar we ons een beetje konden opwarmen. Zijn vrouw had warme nootjes gemaakt die we mochten opeten tijdens het kijken van een Thaise soap en daarnaast hebben we nog geskypt met hun dochter in Zuid-Korea. Een bijzondere avond dus!
De volgende dag zijn we naar Pai gereden en hebben we maar 38 km afgelegd. Het landschap is hier trouwens ontzettend mooi. We rijden over kronkelige wegen door de bergen. Rijstvelden en bananenbomen worden afgewisseld met mooi begroeide hellingen.
Pai is een leuk toeristisch dorp, waar meer toeristen dan Thai zijn. Twee dagen zouden voldoende moeten zijn om Pai en de omgeving te verkennen, maar de meesten blijven hier een week of langer hangen. Er hangt een relaxte hippie sfeer, vooral bij ons guesthouse 'Pai circus school'. Hier wordt de hele dag door geoefend met koordlopen, jongleren, hoelahoepen en andere ingewikkelde kunstjes. Wij zijn hier vier dagen gebleven, waarvan we er twee ziek in bed hebben gelegen. Één van de avonden zijn we nog op een geweldige hippie party terecht gekomen met een kunstexpositie, groot kampvuur, veel hippies en aparte muziek.
Tijdens ons bezoek aan Pai houden de voorverkiezingen in Bangkok de gemoederen bezig. Behalve het feit dat er op dat moment geen alcohol gedronken mag worden in Pai, merken we er weer niets van. De volgende dag lazen we op nu.nl dat er een oppositieleider is neergeschoten. Het blijkt er toch heftig aan toe te gaan.
Na Pai zijn we flink door gaan rijden richting Mae Hong Son, zo'n 106 km rijden. Een leuk stadje met guesthouses rondom het water, een kleine avondmarkt en een paar leuke restaurantjes.
De volgende dag zijn we gelijk weer doorgegaan en hebben we een flinke afstand afgelegd, 162 km naar Mae Chaem, onze laatste tussenstop voordat we weer in Chiang Mai zijn. In dit stadje zijn geen toeristen te bekennen, maar wel een aantal resorts. We vinden uiteindelijk een prima en goedkoop resort mét zwembad. We hebben ook kennis gemaakt met de typische Thaise BBQ. Het lijkt een beetje op de hotpot van China en is een heerlijke manier op zelf je eten klaar te maken.
De laatste dag van onze tocht hadden we nog 117 km te gaan. Het landschap is weer flink veranderd, we hebben de heuvels achter ons gelaten en na 60 km snelweg zijn we weer in Chiang Mai.
In Chiang Mai is vorige week een nieuw shopping mall geopend. Hier zijn we nog even gaan kijken. We zijn op de scooter gegaan die we in de garage van de shopping mall konden plaatsen en het is mooi om te zien dat een groot gedeelte van de garage gereserveerd is voor scooters. We kwamen er achter dat er ook een bioscoop in de shopping mall is, dus we zijn een avondje naar de film gegaan. Dat was ook weer een mooie ervaring, want vlak voordat de film begint moet je gaan staan en klinkt het volkslied door de speakers.
Op onze allerlaatste dag in Chiang Mai hebben we kunnen afspreken met Eliane, een vriendin van de middelbare school. Wat is de wereld dan toch eigenlijk klein...

Thailand laten we achter ons, het is nu tijd voor Cambodja.

Wisten jullie dat:

- We alweer een maand onderweg zijn
- Sabine tijdens het duiken Nemo heeft gezien
- Jasper op Koh Tao door een schorpioen gestoken is
- De slippers van Sabine gestolen zijn op de nachtboot
- Bamboehutjes romantisch zijn, maar 's nachts erg koud kunnen zijn
- Sabine een Thaise rugmassage heeft gehad en dit behoorlijk pijnlijk was

• 03 Februari 2014 - 13:01

Sohaila:

Geniet ervan!

• 03 Februari 2014 - 14:12

Rico:

Hoi Sabine en jasper,

Wat gaaf weer eens zo'n reis verslag te lezen van jullie mooie reis.
    Heerlijk te lezen hoe jullie alles hebben opgegeven om zo te kunnen genieten van het leven wat een rijkdom :)

Rico (bronovo)